فریاد سهم من است...

سکوت کردم واژه هابه من سیلی زدند!

فریاد سهم من است...

سکوت کردم واژه هابه من سیلی زدند!

۲۱فروردین:مرگ زاپاتا

بسیاری از ما ایرانیها امیلیانو زاپاتا رابه خاطر فیلمی میشناسیم که درباره زندگی اوساخته شده ونامش ؛زنده باد زاپاتا؛است. 

اویکی از انقلابیون معروف جهان است که در اوایل قرن بیستم برعلیه دیکتاتوری دیازدرمکزیک قیام کرداما سرانجام مثل بسیاری از افرادانقلابی به خاطر خیانت یارانش در دام افتاد وکشته شد. 

 

زاپاتا در سال ۱۹۱۹زمانی چشم از جهان فرو بست که تنها ۴۰ سال داشت.زاپاتا بر ضدنظام دیکتاتوری وفساداداری وقضایی  به پاخاست وکوشیدتاحقوق از دست رفته مردم رابه آنها یادآوری کندوطومارفسادوظلم رادرهم پیچد. 

 

زاپاتا عضوانتخابی انجمن یک روستا بودوزمانی که دید دولت به پیشنهادهای انجمن اعتنا نمیکند دست به مبارزه مسلحانه زدواعلام کرد که مبارزه مسلحانه بادولتی که به حقوق مردم توجهی ندارد منطقی است.رادیکال شدن روزافزون زاپاتاوترس ازفراگیرشدن افکاراو وقوع انقلابهایی چون انقلاب روسیه باعث شدکه نقشه توطیه قتل اوطرح شود.طبق این نقشه یکی از افسران ارشد ارتش مکزیک اعلام تمایل کرده بود که به زاپاتا بپیوندد.سپس زاپاتا را دعوت کردند که بااین فردمذاکره کندوازشرایط او آگاه شودکه هنگام نزدیک شدن زاپاتا به محل مذاکره اورا به گلوله بستند 

.

نظرات 6 + ارسال نظر
بهار شنبه 21 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 01:15 ب.ظ http://www.sekoot.mihanblog.com

در کلّی ترین تعریف، حکومت استبدادی را می توان حکومت متمرکزی دانست که با فقدان یا ضعف شدید حاکمیت قانون، سیطره ی خودکامه و سرکوبگرانه ای بر جامعه اعمال می کند. چنین حکومتی در دوران معاصر هم می تواند بر جماعتی با گرایش توده وار فرمان راند و هم بر جامعه ای ذره ای شده. بنابر این ویژگی های اصلی حکومت استبدادی در تمایز با تمامی دیگر حکومت ها عبارتست از: قدرتِ کم و بیش متمرکز دیوانسالارانه، حاکمیت بیقانونی و زیر سیطره ی حکومت قرارداشتن حوزه ی عمومی زندگی اجتماعی (در دوران معاصر) و دست یازی حکومت به اِعمال خشونت سرکوبگرانه ی نظامی و پلیسی بی حدّ و مرز.

فکر میکنم بزرگترین ضعف یک جامعه استبدادی عدم وجود وحاکمیت قانون واعمال سلیقه ای آن است.

فرخ شنبه 21 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 02:18 ب.ظ http://www.chakhan.blogsky.com

سلام زهرا خانوم ! از اینکه به دیدنم اومدی خوشحالم و خوشحال خواهم شد که باز سری بهم بزنی. از دیدگاههای خوبت و سلیقه ای که داری خوشم میآد

سلام گلم.ممنون که اومدی.

میثم سه‌شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 01:40 ق.ظ http://tabibedell.blogfa.com/

سلام دوست عزیز و گرامی
عذر خواهی میکنم بخاطره وقفه ای که پیش آمد
مرحبا بر این حسن انتخاب
مطالب کاملا متفاوت
احسنت
کاملا به نکات کلیدی یک موضوع میپردازی
شاو سلامت باشی دوست مهربان

ممنون ازاین همه تمجید.
شادباشی.

میثم چهارشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 12:04 ق.ظ http://tabibedell.blogfa.com/

سلام
فیلتر شدم
ما هم در سال همت و کار مضاعف سهمیه فلترینگ نصیبمون شد
سربلند باشی

ظاهرافیلترینگشونم مضاعف شده.متاسفم.
بلاگ جدید راه انداختی حتما آدرسشوبهم بده.
موفق باشی.

ستاره چهارشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 01:11 ق.ظ http://ashnayemahjor11.blogfa.com/

سلام دوست عزیزم

چون سنین جوانی را سر کرده ام.فیلم را به یاد دارم و ممنون که دوباره خاطره این انقلابی پر شور را برایم زنده کردید.

وای چه عالی.
عاشق فیلمای انقلابیم.
این فیلم روازتلویزیون دیدید؟؟!

نیما جمعه 27 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 09:09 ب.ظ http://www.akhgaresorkh.wordpress.com

راستش در شب سالگرد زاپاتا فیلم قدیمی رو بازم نگاه کردمو بازهم از براندو لذت بردم. viva zapata!!!البته زاپاتا مرد .

چه عالی....
من این فیلم رومدتها قبل دیدم وخیلی دلم میخواددوباره ببینم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد